L’avaluació d’esdeveniments
Aquest article forma part d’una sèrie d’articles sobre esdeveniments. Consulta la resta d’articles a ‘Organització d’esdeveniments: tot el que cal saber‘ (CRAJ).
L’avaluació és sempre un aspecte clau per millorar la qualitat de les futures edicions de l’esdeveniment. En aquest sentit, si l’esdeveniment és un esdeveniment repetit en el temps, recomanem tenir un “manual d’instruccions” on es reculli el pas a pas de cada any, afegint-hi les modificacions i propostes de millora. Així, assegurarem un bon relleu generacional a l’entitat i garantirem que l’esdeveniment cada any millori!
En l’associacionisme, el format més habitual és convidar a les persones promotores i participants a una assemblea oberta de valoració de l’esdeveniment. També es pot fer en format formulari individual en el qual es pregunti a les persones participants i organitzadores com ha anat.
Caldrà avaluar què va fallar en la planificació, en la implementació i en el desmuntatge i trobar línies de millora.
Indicadors d’avaluació
Hi ha diversos tipus d’indicadors: indicadors quantitatius i indicadors qualitatius.
Els indicadors quantitatius són aquells que recullen la informació en format numèric, com ara: el nombre de persones assistents, el nombre d’intervencions de dones en un debat, el nombre d’associacions participants, nombre de persones noves sòcies, nombre d’impactes als mitjans de comunicació…
Els indicadors qualitatius són subjectius, les dades que ens dona són interpretables com ara, les respostes obtingudes d’una entrevista o d’un qüestionari, els comentaris que les usuàries han deixat a la nostra web, fotografies que han fet els participants, l’opinió de les persones participants, el feedback d’altres entitats…
També, caldrà tenir present com recollirem aquests indicadors, és a dir, quins instruments d’avaluació utilitzarem en el nostre esdeveniment. Aquests aspectes referents a l’avaluació poden ser replicats dels que emprem a l’hora d’avaluar projectes, ja que al final un esdeveniment és una acció del nostre projecte en si.
Podeu fer ús d’algunes de les dinàmiques de la CRAJA d’eines per tal de realitzar aquesta avaluació, com per exemple la diana d’avaluació, el DAFO, etc.
Exemples de preguntes d’avaluació
Des del CRAJ us oferim una bateria de preguntes a fer-se un cop acabat l’esdeveniment per poder-lo avaluar. És imprescindible que l’adapteu al vostre esdeveniment i al vostre col·lectiu per treure’n la millor avaluació possible.
Planificació i logística
- S’ha planificat amb antelació?
- Hi ha hagut prou gent gestionant l’esdeveniment?
- Ha funcionat la campanya de comunicació de l’esdeveniment?
- Hem necessitat algun material a última hora?
- L’Espai ha estat adequat per l’esdeveniment?
- La data de l’esdeveniment ha permès la participació?
- I l’hora d’inici i de final?
- Ha coincidit amb altres esdeveniments similars?
- Com ha sigut la relació amb l’administració un cop aconseguida la llicència?
- Caldria incloure quelcom més a la llicència de la via pública?
- L’aforament ha estat l’adequat?
- Hi ha hagut algun inconvenient o quelcom a millor amb la logística requerida a llicència?
- Alguna cosa a millorar durant el desmuntatge?
Economia
- Vam encertar en el pressupost o s’ha necessitat més?
- S’ha obtingut els beneficis suficients per cobrir les despeses?
- Ha sigut rendible la venda d’alimentació i begudes
Participació
- S’hi ha implicat la base social de l’associació?
- Hi han participat en totes les seves fases?
- Han format part de l’equip promotor?
- Es podria comptar amb més entitats col·laboradores?
- El públic assistent ha sigut el que s’esperava?
- S’ha arribat a l’aforament previst?
- Quantes persones hi han assistit?
Comunicació
- Hem contemplat la planificació de la comunicació des d’un inici?
- Teníem clar a quin públic ens dirigíem en l’àmbit comunicatiu?
- Vam definir quines accions comunicatives faríem abans, durant i després de l’activitat?
- Vam respectar els terminis que ens vam marcar per la difusió?
- Considerem que la difusió que hem fet de l’acte ha fet que vingués més gent o que tingués més impacte?
- Si esperàvem aparèixer a algun mitjà de comunicació, hi hem aparegut? De quina manera?
Altres
- S’ha hagut d’activar el Protocol?
- Hi ha hagut una gestió sostenible de l’esdeveniment?
- Els objectius que es volien complir s’han complert?
Altres recursos d’interès
- Tot el que cal saber per organitzar esdeveniments! (CRAJ)
- Guia Fem Projectes (CRAJ)
- Planificació i disseny d’esdeveniments (CRAJ)
- CRAJA d’eines (CRAJ)
- Tipus d’avaluacions de projectes (Xarxanet)
- Claus indispensables per fer una bona avaluació de projectes (Xarxanet)
- Manual d’elaboració i avaluació de projectes (Torre Jussana)
Si teniu dubtes o necessiteu un cop de mà, poseu-vos en contacte amb nosaltres o demaneu-nos un assessorament gratuït escrivint a info@crajbcn.cat, trucant al 93 265 52 17 o per Telegram o WhatsApp.