La sostenibilitat als esdeveniments

Darrera actualització: 30 juliol 2021
Temps de lectura: 4 min.

Comparteix:

Cerca..
Filtra contingut
Tipus de contingut
Actualitat
Coneixement
Plantilles
Temàtiques

Aquest article forma part d’una sèrie d’articles sobre esdeveniments. Consulta la resta d’articles a ‘Tot el que cal saber per organitzar esdeveniments!‘ (CRAJ).

Sovint les activitats de les associacions juvenils que tenen més impacte, ni que sigui per la potencial difusió i pel nombre de persones participants, són els concerts joves i altres macro activitats, en el marc de les festes majors del barri, revetlles, aniversaris de les pròpies entitats, etc.

Tot i que com a associacions ens declarem ecologistes i intentem tenir en compte la perspectiva ambiental i de consum responsable en els nostres objectius, a la pràctica ens trobem amb dificultats que fan que els esdeveniments que organitzem no siguin tan sostenibles com ens agradaria. Malgrat això, podem seguir diverses indicacions per fer els nostres esdeveniments més sostenibles i seguir treballant cara la transformació social. És important continuar treballant per reduir el nostre impacte ambiental i anar implementant els canvis que puguem i que ens vingui de gust, sempre gaudint del procés i començant pels canvis que trobem més fàcils! 

A continuació us proposem una sèrie d’aspectes clau a tenir en compte per tal d’aplicar el consum conscient a les nostres activitats:

  • Centrem els esforços: pensem en les nostres activitats anuals i valorem l’impacte ambiental de cada una d’elles. Actuem més en la de major impacte! És molt més significatiu. En els concerts i àpats populars es concentra una major quantitat de persones i per tant es generen molts més residus. Uns campaments d’estiu també reuneixen un gran nombre de persones durant molts dies!
  • Responsabilitat i organització: Creem una comissió «ambiental i de consum responsable», que s’encarregui de tenir en compte i treballar tots aquests aspectes, tant en la preparació prèvia com en el moment de l’activitat. Crear comissions i assignar responsables a les tasques facilita la gestió i implementació de tot plegat.
  • Planificació i integració amb la resta de comissions. Cal una coordinació amb la resta de comissions, per tal que tinguin en compte també els criteris ambientals en el desenvolupament de les seves tasques! Cal estar present en la presa de decisions.
  • Visió de sistema: entrades/processos/sortides. No s’ha de pensar només en el reciclatge i gestió dels residus, es pot actuar molt abans. 
    • Pensem primer en què comprarem: és necessari comprar? es pot obtenir d’alguna altra manera sense consumir? Per exemple de 2ona mà, llogant, reparant, compartint… Quin tipus de material “entrarà”? (orgànic, vidre, plàstic), alguna cosa serà reutilitzable per les properes activitats?
    • En els processos: podrem reutilitzar alguna cosa per disminuir la quantitat de residus?
    • Finalment en la sortida d’aquests residus: allò que ja no ens serveix per res, si ho reciclem correctament es podrà reaprofitar una bona part, sobretot el vidre i el cartró! Reciclar bé la resta orgànica és essencial, doncs compostarà i «tornarà a la terra!» Penseu que tot el que vagi a parar al contenidor de rebuig anirà a un abocador o serà cremat amb tot el que això comporta!
  • Avaluació de les accions fetes: sempre hem d’avaluar totes les accions i activitats per valorar si s’ha fet bé, què podem millorar, què no ha funcionat, etc.
  • Comunicar allò que estem fent i el motiu. Una de les claus de tot plegat i que sovint no donem importància, és comunicar allò que fem diferent. Per petit que sigui el canvi que implementem, si no l’expliquem, les persones assistents és molt probable que no se n’adonin. D’aquesta manera fem difusió d’aquestes bones pràctiques ambientals i de consum conscient, fem pedagogia, tot removent ments, i fent que aquestes iniciatives es puguin estendre en altres llocs i ambients. Alguns exemples:
    • Si el menjar que hem comprat és ecològic i de proximitat, posem un cartell que ho indiqui, expliquem-ho a la gent.
    • Si usem gots reutilitzables i gerres, comentem el motiu perquè ho fem, que és per no gastar més plàstics.
    • Si venem cervesa artesana, expliquem perquè apostem per aquest tipus de cervesa, expliquem qui la fa i d’on prové.
    • Si triem alguns serveis com càterings, seguretat, neteja, etc, per la seva vessant social, ambiental, economia social i solidària… expliquem-ho, o fem-ho visible també a partir de cartells.
  • Implicar els assistents en els aspectes ambientals: es pot promoure fent directament activitats de reaprofitament, activitats plàstic-free, zerowaste, etc. També fent que cadascú porti el got reutilitzable de casa en un concert, o el seu propi plat, cobert i tovalló en un àpat popular.
  • Per fer l’esdeveniment podem tenir en compte fer contractacions ètiques: tant pel que fa a gestionar l’economia amb banca ètica com contractant cooperatives especialitzades o entitats socials per a que ens ofereixin els serveis que volem. Per exemple és molt important l’abastiment agroecològic.
    • Marxandatge sostenible: Assegurar-nos que si elaborem marxandatge per poder vendre durant l’esdeveniment aquest sigui sostenible, encarregat a botigues de proximitat i ecològiques.
    • Prevenció de residus: podem intentar reduir els residus segons què organitzem i on i què comprem. Ja són residus que ens estalviarem, i no haurem de gestionar la seva recollida i reciclatge. Podeu consultar l’article ‘Reduïm els residus en els àpats de l’entitat’ (CRAJ).
    • Facilitació de la recollida selectiva: Cal facilitar als participants de l’esdeveniment el fet de separar la brossa. Des del CRAJ fem algunes recomanacions en aquest article: ‘Recomanacions per gestionar els residus d’un esdeveniment!’ (CRAJ).
    • Evitar el malbaratament alimentari: us recomanem llegir el següent article, on aprofundim en una sèrie d’idees per tal d’evitar el malbaratament d’aliments: ‘Reduïm el malbaratament d’aliments en els àpats de l’entitat’ (CRAJ).
  • Evitar el malbaratament energètic: 
    • Fer un ús racional de l’aire condicionat i la calefacció, si n’hi ha
    • Ús d’il·luminació eficient i evitar punts de llum innecessaris.

Si voleu analitzar la petjada ecològica de la vostra entitat i indagar maneres de consumir conscientment, us recomanem usar l’eina d’autodiagnosi en perspectiva ambiental, omplint aquest formulari: Com de sostenibles és la nostra entitat?

A més a més, el CRAJ posem a l’abast de les associacions juvenils la cessió de gots, coberts, plats i gerres reutilitzables, així com de paelles, cremadors, taules i cadires! Podeu demanar el material a l’enllaç següent: Cessió de materials sostenibles del CRAJ

Recursos que faciliten el consum conscient

Per acabar us facilitem 3 mapes i 2 guies per a associacions, que recullen moltes iniciatives que us poden ajudar a fer un consum més conscient, transformador, crític, responsable, ètic, just…!

Altres recursos d’interès

Si teniu dubtes o necessiteu un cop de mà, poseu-vos en contacte amb nosaltres o demaneu-nos un assessorament gratuït escrivint a info@crajbcn.cat, trucant al 93 265 52 17 o per Telegram o WhatsApp.

T'ha estat útil aquesta informació?

    POLÍTICA DE PRIVACITAT. De conformitat amb el que estableix el Reglament (UE) 2016/679, de 27 d’abril (GDPR), i la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre (LOPDGDD), t'informem de:

    El responsable de les dades facilitades lliurement és el Consell de la Joventut de Barcelona (NIF V08825804), amb seu a l’Espai Jove La Fontana, carrer Gran de Gràcia, 190-192, Barcelona, telèfon 93 265 4736 i correu electrònic cjb@cjb.cat. En nom de l'organització tractem la informació que ens facilites amb la finalitat d'oferir el servei sol·licitat. D’acord amb els convenis de gestió cívica dels diferents serveis entre el Consell de la Joventut de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona, aquests drets podran ser cedits total o parcialment a l’Ajuntament de Barcelona, amb el mateix objectiu d’activitat que regula el conveni de gestió. Les dades proporcionades es conservaran mentre es mantingui la relació o durant els anys necessaris per complir amb les obligacions legals. Les dades no se cediran a tercers excepte en els casos en què hi hagi una obligació legal.

    Així mateix, t’informem que pots exercir els drets d’accés, rectificació, portabilitat i supressió de les teves dades i els de limitació i oposició al seu tractament tot adreçant-te a carrer Gran de Gràcia, 190-192, 08012, Barcelona (Barcelona), escrivint al correu dades@cjb.cat o reclamant a aepd.es.

    Accepto la Política de privacitat.