Recomanacions per gestionar els residus d’un esdeveniment

Darrera actualització: 30 juliol 2021
Temps de lectura: 3 min.

Comparteix:

Cerca..
Filtra contingut
Tipus de contingut
Actualitat
Coneixement
Plantilles
Temàtiques

Per molt bé que es faci reduint els residus en l’organització d’àpats comunitaris i d’altres esdeveniments, malauradament sempre generarem algun residu. Si volem fer una bona gestió dels residus haurem de facilitar tant a l’organització com als participants la recollida selectiva. Això vol dir que ha de ser molt fàcil i entenedor per un participant de l’activitat el fet de separar la brossa. A continuació us proposem alguns consells per tal de gestionar els residus de l’esdeveniment.

Us recomanem també llegir aquest article pel que fa al reaprofitament alimentari. Anticipant-nos a la pròpia generació de residus, la gestió sempre serà menor: ‘Reduïm el malbaratament d’aliments en els àpats de l’entitat’ (CRAJ)

  • Ús de papereres: usar el nombre adequat de papereres segons la quantitat de residus previstos. En activitats a la via pública, el districte és el responsable de facilitar-les, només cal demanar-les a la sol·licitud de permís d’activitat. Sinó sempre podeu contactar amb el/la tècnic/a del barri per tal de sol·licitar-les. A més, a cada districte hi ha un tècnic referent de Medi Ambient.
  • Ús de bosses de brossa de colors: diferenciar-les amb bosses de colors (grogues pel plàstic, blaves pel cartró, verdes pel vidre, marrons per l’orgànic, negres pel rebuig). Contacteu amb una Aula Ambiental si en teniu al vostre districte! Ara les papereres que facilita l’Ajuntament de Barcelona també són de colors, les podeu demanar així com també contenidors de plàstic dur per les ampolles de vidre!
  • Cartells de reciclatge: posar cartells de reciclatge clars i entenedors, que indiqui quin residu va a cada lloc i exemples de cada tipus. Els podeu demanar a les Aules Ambientals del vostre districte i també al CRAJ gratuïtament!
  • Zona de reciclatge agrupada: és recomanable crear una zona compacta amb totes les papereres juntes i ben senyalitzat, en comptes de distribuir papereres per tot arreu sense cap criteri. Això crea més impacte visual i deixa clar que en aquell espai es recicla.
  • Ubicació de les zones de reciclatge: tenint en compte la recomanació anterior, es poden crear un parell o tres de zones de reciclatge: orgànic a prop d’on la gent menja i per les persones que cuinen, plàstic i vidre a prop del concert, etc. També és recomanable crear una zona de reciclatge interna a les barres del concert (per exemple és un dels espais on es genera força plàstic i vidre).
  • Comprovació del destí dels residus: és recomanable fer un seguiment al final de l’esdeveniment, assegurar-se que cada bossa acaba al contenidor corresponent. A vegades pot passar que s’ha fet una bona recollida selectiva durant tot l’esdeveniment, però en el pas final de dipositar les bosses de brossa als contenidors corresponents, acaba tot al mateix lloc.
  • Residus o recursos?: tot el que llencem és un residu? No podem aprofitar cap dels materials? Per fer tallers amb material reciclat, reutilitzar algun material pel següent esdeveniment, etc.
  • Gestió dels residus orgànics: ens podem informar si tenim algun punt de compostatge comunitari a prop d’on fem l’activitat. A Barcelona cada cop hi ha més espais on es fa compostatge, i horts comunitaris que també en fan i poden aprofitar aquests residus per abonar l’hort.

Altres recursos d’interès

Si teniu dubtes o necessiteu un cop de mà, poseu-vos en contacte amb nosaltres o demaneu-nos un assessorament gratuït escrivint a info@crajbcn.cat, trucant al 93 265 52 17 o per Telegram o WhatsApp.

T'ha estat útil aquesta informació?

POLÍTICA DE PRIVACITAT. De conformitat amb el que estableix el Reglament (UE) 2016/679, de 27 d’abril (GDPR), i la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre (LOPDGDD), t'informem de:

El responsable de les dades facilitades lliurement és el Consell de la Joventut de Barcelona (NIF V08825804), amb seu a l’Espai Jove La Fontana, carrer Gran de Gràcia, 190-192, Barcelona, telèfon 93 265 4736 i correu electrònic cjb@cjb.cat. En nom de l'organització tractem la informació que ens facilites amb la finalitat d'oferir el servei sol·licitat. D’acord amb els convenis de gestió cívica dels diferents serveis entre el Consell de la Joventut de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona, aquests drets podran ser cedits total o parcialment a l’Ajuntament de Barcelona, amb el mateix objectiu d’activitat que regula el conveni de gestió. Les dades proporcionades es conservaran mentre es mantingui la relació o durant els anys necessaris per complir amb les obligacions legals. Les dades no se cediran a tercers excepte en els casos en què hi hagi una obligació legal.

Així mateix, t’informem que pots exercir els drets d’accés, rectificació, portabilitat i supressió de les teves dades i els de limitació i oposició al seu tractament tot adreçant-te a carrer Gran de Gràcia, 190-192, 08012, Barcelona (Barcelona), escrivint al correu dades@cjb.cat o reclamant a aepd.es.

Accepto la Política de privacitat.