Plantilla d’estatuts d’una associació juvenil
A continuació teniu el model d’estatuts d’associació juvenil que facilita el Departament de Justícia. És un arxiu editable que cal adaptar a la vostra associació. No ens serveix de res copiar els estatuts d’una entitat que coneguem ni tampoc copiar literalment aquest model d’estatuts. És fonamental treballar i discutir aquest document amb totes les sòcies fundadores, que no deixen de ser les regles per les quals ens volem regir, per tal de redactar-lo al final d’aquest procés.
És important fer servir el model proporcionat, que està adaptat a la normativa actual, i evitar usar com a model estatuts d’altres entitats que pot ser que no continguin els canvis introduïts per la Llei 4/2008. Tot i que a partir del 2013, obligatòriament totes les associacions juvenils haurien hagut d’adaptar els seus estatuts a la Llei. El model actual d’estatuts també contempla la celebració d’assemblees Generals o de la Junta Directiva per videoconferència, o la presa d’acords sense reunió de manera excepcional.
Una associació juvenil és aquella que està liderada i/o adreçada a l’interès comú dels i les joves. A nivell de constitució, les associacions juvenils tenen dues característiques que les diferencien de les associacions genèriques:
- El seu nom conté la paraula “juvenil”, “de joves”, “joventut” o similars.
- Als estatuts es fixa que en són membres de ple dret els i les joves amb edats compreses entre els 14 i els 30 anys. Tot i això, també hi poden pertànyer, amb veu però sense vot, les persones menors de 14 d’anys i majors de 30. Aquestes no podran formar part de la Junta Directiva.
En la sol·licitud d’inscripció de la constitució d’una associació, caldrà adjuntar els estatuts, l’acta fundacional i la fotocòpia dels DNIs/NIEs dels membres de la Junta Directiva. Posteriorment fer el pagament de la taxa corresponent. Aquí el tràmit en línia: Constitució d’una associació.
Consulta i descàrrega de la plantilla
- Arxiu .odt
- Arxiu .docx
- Arxiu en línia (Drive). Atenció! Dupliqueu l’arxiu per poder fer-lo servir des de la vostra unitat (des del menú superior: ‘Fitxer’ > ‘Fes una còpia’)
Com es fa servir la plantilla?
La plantilla està disponible en diferents formats: dos formats descarregables que us podeu baixar per treballar des del vostre ordinador i un format Drive que haureu de duplicar per poder treballar-hi en línia.
A més, tingueu en compte:
- Espais en blanc: tot allò que heu de modificar o omplir.
- Comentaris a peu de pàgina: recomanacions, explicacions o aclariments per facilitar la comprensió de la plantilla.
Altres recursos d’interès
- Plantilla de convocatòria de l’Assemblea General Ordinària (CRAJ)
- Plantilla d’Acta fundacional (CRAJ)
- Plantilla de model d’estatuts d’una associació d’alumnes (CRAJ)
- Plantilla de certificat de l’acord de modificació dels estatuts (CRAJ)
Per a més informació
Si teniu dubtes o necessiteu un cop de mà, poseu-vos en contacte amb nosaltres o demaneu-nos un assessorament gratuït escrivint a info@crajbcn.cat, trucant al 93 265 52 17 o per Telegram o WhatsApp.