Obligacions registrals de les associacions
Aquest article forma part d’una sèrie d’articles sobre obligacions legals. Consulta la resta d’articles a ‘Obligacions legals de les associacions: tot el que cal saber’ (CRAJ).
Com dèiem a l’article d’obligacions legals, la Junta Directiva és l’encarregada de portar al dia totes les obligacions legals de l’associació. Tot seguit us fem un breu resum de les obligacions registrals destinades a fer oficial i pública la informació de l’associació.
Registre d’Associacions del Departament de Justícia
L’associació cal que estigui inscrita al Registre d’Associacions del Departament de Justícia. Podeu consultar tota la informació sobre el tràmit en el següent article: ‘Registre d’Associacions del Departament de Justícia’ (CRAJ).
Caldrà notificar al Registre d’associacions qualsevol dels següents canvis a l’associació: Modificacions dels estatuts, canvis a la Junta Directiva, obertura, canvi i tancament de delegacions, canvi de domicili social, declaració o la revocació de la condició d’utilitat pública, integració en una federació, confederació o la unió d’associacions o la separació d’aquestes i per últim, la suspensió, dissolució o baixa de l’associació. En cas que l’entitat vulgui canviar el nom de l’entitat, s’haurà de fer necessàriament una modificació dels estatuts.
Alguns d’aquests tràmits tenen un cost i s’han de realitzar en línia, per consultar cada tràmit adreceu-vos al portal de tràmits per associacions.
Declaració censal d’Hisenda
Un cop inscrita l’associació al Registre d’associacions, podeu tramitar el NIF propi de l’entitat, és a dir, donar-vos d’alta al cens de contribuents del Ministeri d’Hisenda, omplint la declaració censal (model 036). Podeu consultar tota la informació sobre el tràmit en el següent article: ‘Obtenció del NIF de l’associació a Hisenda’ (CRAJ).
També caldrà notificar a Hisenda qualsevol modificació de les dades censals de l’associació, com són els canvis de representants, l’adreça social o fiscal, o els canvis en l’activitat econòmica i obligacions fiscals. Per fer-ho s’ha de modificar i presentar el Model 036.
Censos d’entitats
Les associacions poden inscriure’s a diversos censos d’entitats. No és una obligació legal, encara que en algun cas pot ser un requisit per sol·licitar certes subvencions. Si s’està inscrit en algun, caldrà comunicar els canvis en les dades de l’associació de la mateixa manera que es fa al Registre d’Associacions. Per a més informació, consulteu l’article ‘Censos d’entitats’ (CRAJ).
Si teniu dubtes o necessiteu un cop de mà, poseu-vos en contacte amb nosaltres o demaneu-nos un assessorament gratuït escrivint a info@crajbcn.cat, trucant al 93 265 52 17 o per Telegram o WhatsApp.