Per una diada de Sant Jordi més conscient i sostenible
Des del CRAJ us animem a reflexionar sobre com celebrar la diada de Sant Jordi amb més consciència i més responsabilitat amb les persones i el medi ambient. Clarament, rere aquesta tradició hi ha uns impactes ambientals, econòmics i socials que hem de tenir en compte i que no podem obviar. Per exemple, sabíeu que es venen al voltant de 7 milions de roses a Catalunya i la producció local no pot abastir ni el 10%?
Això suposa importar un munt de flors que venen de molt lluny, moltes d’elles cultivades mitjançant l’explotació de persones -especialment dones- i amb productes contaminants, forçant una estructura de monocultiu de roses en algunes zones productores amb l’únic fi d’exportar-les.
Podeu trobar molta més informació al respecte a la web de #RosesSenseEspines.
Com ho podem fer, doncs, per contribuir a un Sant Jordi més conscient i sostenible? Us proposem algunes alternatives per fomentar un canvi d’hàbits i reduir el consum de roses!
- Reduïm o ajustem el nombre de roses que comprem per tal que no ens sobrin al final del dia o directament no en venguem.
- Si decidim vendre’n, comprem-les a productors/es locals, que a Catalunya es concentren al Maresme.
- Comprem roses amb el segell FLP (no es troben fàcilment)
- Intentem evitar els embolcalls de plàstic. Hi ha alternatives d’embolcalls reciclables com paperines de cartró o suports de fusta.
- Podem vendre roses alternatives fetes per nosaltres en comptes de vendre flors! Hi ha moltes opcions i sempre seran més especials i úniques! Podem fer-les amb materials naturals o reciclats: fusta, cartró, retalls de tela, càpsules de cafè o pàgines de llibres antics. En aquest enllaç teniu les instruccions per fer-ne 3 de diferents: Roses amb tela, de paper o amb càpsules de cafè.
- Venda de roses de xocolata (de comerç just), fotos o dibuixos de roses.
- Venda de llibres de 2a mà, punts de llibre i altres manualitats.
- Intercanvi de llibres.
- Venda de pastissos, sucs naturals i altres menjars.
Per últim, us deixem amb alguns enllaços d’interès per ampliar la informació:
- Autodiagnosi en perspectiva ambiental (CRAJ)
- D’on ve la teva rosa de Sant Jordi? (LaFede.cat)
- 10 secrets molt poc romàntics de les roses de Sant Jordi (Xarxanet)
- Alternatives (#RosesSenseEspines)
- Quan les roses amaguen espines (Esther Vivas)
- Recursos per a reflexionar (Minyons Escoltes i Guies)
- Per Sant Jordi, roses sense espines (Aula Ambiental de la Sagrada Família)
- Llibres i roses de comerç just per una diada solidària (Vicente Ferrer)